Líbí se Vám tento článek? Abychom mohli podobné články tvořit, potřebujeme Vaši podporu. 

Pokud se Vám líbí naše práce, můžete se stát našimi patrony a podpořit naší práci 

 Patronem se můžete stát už za pár korun na https://www.patreon.com/totzi a získat tak i některé ze zajímavých benefitů. 

Patreon Featured

Reklamy na internetu a proč nepoužívám Adblock

Internet. Je to tajemná zbraň s vesmírnou mocí. Větší než tajemnost je pouze moc této zbraně! :) Internet je určitě super záležitost, která kromě jiného umožnila pomalý přesun obsahu z klasických médií do prostoru, který je většinou zdarma. Not so fast gringo. Pojďme si trochu utřídit myšlenky o tom, jak moc zdarma internet a jeho obsah je.

Internet je super

Internet je naprosto grandiózní věc, ikdyž skýtá řadu rizik. O těch ale jindy. Pro účely dnešního článku budeme vycházet z toho, že internet je věc, která umožnila totální globalizaci a přístup k obsahu a informacím o jakém jsme si mohli v minulém století nechat jen zdát. Pamatujete ještě jak jste chodili do knihovny a půjčili si nějakou knížku, protože jste se potřebovali dozvědět jak se ve Photoshopu retušuje lesklé čelo? A to všechno pouze v případě, že jste měli štestí a existovala knížka ve které byste se něco takového dozvěděli. 

A dnes? "Hey Siri find on youtube how to retouch skin" a hotovo :) A protože internet je plný více či méně kvalitního materiálu, pravděpodobně tu naleznete odpovědi na vaše otázky. A ten více či méně kvalitní obsah zde tvoří tvůrci. Proč to dělají? Z mnoha pohnutek. Někteří kvůli egu, chtějí prostě ukázat, že jsou odborníci v nějaké věci a ví o ní víc, než běžná populace. Někteří to dělají zcela nezištně. Chtějí prostě pomoct lidem ve své komunitě nebo i mimo ní. A někteří na svých znalostech a dovednostech chtějí utržit větší či menší peníz. A pozor, to není výtka, to je konstatování. Takže pokud už mačkáte křížek, abyste zavřeli tenhle článek, protože o dětech na youtube si číst nebudete, tak ještě vydržte :)

Nová média

Tenhle výraz nějak nemám rád, ale vhodnější mě nenapadl. Nepředpokládám, že někdo z vás, kdo čtete tenhle článek pamatujete dobu kdy začínalo rádio. Ten hrozný a děsivý zabiják novin a kvalitní žurnalistiky. Někdo z vás by mohl pamatovat dobu, kdy se začalo šířit televizní vysílání. Televizní příjímač do každé rodiny. A jak řekl klasik "Video killed the radio star". Takže televize je ten zlosin, co zničil rádio a jeho vysílání. 

A pak přišly všechny tyhle ARPANETy a další NETy až přišly ty internety, co by je paní Pohlová všechny zakázala. A protože se internet začal úplně vymykat kontrole, dal vzniknout všem těm Youtubům a blogům a podcastům. Do toho různé internetové televize co si troufale dovolují pozvolna přebírat pozici klasické televize a další zmatek. 

Kdo to dočetl až sem, pravděpodobně vycítil jistou míru ironie. Co sem tím chtěl naznačit je to, že v průběhu historie se prostě neustále mění technologie a to i ty komunikační. Vznikají nová média a je na lidech aby se jim dle potřeby přizpůsobily a naučili se je používat tak, aby sloužili tyto technologie těmto lidem a ne naopak. Proto moc neuznávám nářky celé společnosti, jak je to děsivé, že dnešní děti jsou pořád na telefonu atd., atd., atd. Děsivé to jistě je, ale v první řadě to není chyba těchto dětí a v druhé řadě jim těžko můžete zakázat používat nějaké technologie, které budou pro jejich budoucí uplatnění v životě a na pracovním trhu zcela zásadní. Asi by bylo mnohem efektivnější je naučit tyto technologie smysluplně využívat, než plakat, v jak strašlivé době to žijeme. Ale to sem nepatří, to jsme odbočili.

Takže tady máme nová média, které poměrně logicky kradou publikum těm klasickým. Ruku nahoru kdo ještě používáte radio jinde než v autě? Ruku nahoru kdo ještě čeká s premiérou filmu na to až bude v televizi (zhruba 3 roky potom, co už proběhl všemi Netflixy, HBO, multiplexy atd.). Ruku nahoru kdo máte předplacené nějaké tištěné periodikum. No úplný les rukou to asi není. A protože zejména v čechách je hned po hokeji druhým národním sportem plakání, tak klasická média pláčou, jak je to děsné a že se tomu vůbec nemůžou bránit a že by měl stát zasáhnout a nějak regulovat co se na internet dávat smí a co ne. A jen velmi, velmi pomalu začínají chápat, že doba se opět posunula a že už prostě nebude stačit 5x za rok v pátek večer reprízovat Harryho Pottera a střídat to s Pánem Prstenu a Star Wars, tak jak to s oblibou dělá nejmenovaná komerční televize. A že nebude stačit "vyrobit" 4 další stanice na kterých budete dávat to samé co na vašem hlavním kanálu s odstupem 12 hodin. A že dokonce nebude stačit ani taková sázka na jistotu jakou jsou večerní kriminálky a různé nemocnice. 

Všichni (alespoň z mojí generace) přesunuli konzumování obsahu na internet. Zajeté, letité stereotypy jakože ve 20:00 se kouká na večerní seriál a v pátek večer na film jsou prostě pryč. Z mého pohledu takovými vizionáři, kteří tohle pochopili jako jedni z prvních je Jan Kraus se svou show, který sice obsah prodává komerční televizi, ale stále zústává vlastníkem tohoto obsahu, takže si může dovolit ho po odvysílání sázet na Youtube, kde si ho může kdokoliv pustit kdykoliv. Osobně vlastně ani nevím, kdy a v kolik hodin se SJK vysílá v televizi. Druhými a možná ještě většími pionýry přesunu svého obsahu z klasického média na internet je dvojice Drtinová-Veselovský se svým DVTV. V době, kdy začínali to byl velmi odvážný krok. Palec hore.

Vydržte, už se pomalu dostáváme k jádru věci :) Když to tedy shrneme. Vývoj nezastavíš. Nové druhy médií se objevují v průběhu historie zcela běžně a je jen a jen na klasických médiích, jestli se této změně přizpůsobí, anebo zahynou. Internet a všechny jeho služby jsou jen dalším krokem ve vývoji, který je ale specifický jednou věcí.

Obsah na této nové platformě může tvořit kdokoliv a to poměrně jednoduše. Zatímco v minulosti, pokud jste chtěli psát do novin, musel jste být buďto reportérem nějakých zavedených novin, nebo hodně bohatý maník, co si založil vlastní noviny. Pokud jste chtěli mít pořad v rádiu, muselo vám to nějaké rádio umožnit. Pokud jste chtěli mít pořad v televizi a váš pořad prošel přes radu pro televizní vysílání, pořád jste potřebovali nějakou tu televizi, která vlastní všechna potřebná povolení a také všechna technická řešení pro to, aby váš pořad odvysílala. A pokud váš pořad neměl požadovanou sledovanost, protože o peníze jde především, tak jste letěli i s vaším pořadem (to samozřejmě neplatí v případě jedné nejmenované televizní stanice s růžovým logem:)).

A najednou je tady internet. Chcete psát? Založíte si blog, twitter, FB stránku a prostě píšete. Chcete natáčet videa? Máte k dispozici celý svět Youtube, Vimea a pokud má váš pořad nějakou kvalitu a vy máte odvahu, můžete ho zkusit nabídnout třeba Streamu nebo MallTV.

Takže obsah na internetu tvoří tvůrci. A pokud chcete být profesionálním tvůrcem, musí vám vaše tvorba generovat nějaký zisk. A jsme konečně tam, kam se chci dostat celou dobu :) Nebudeme se zabývat situací, kdy tvoříte obsah pro někoho (rozuměno pro internetovou televizi, internetový server nebo nějaké periodikum), protože tady je situace jiná a osobně jsem v této situaci nikdy nebyl, tak si nedovolím o tom mluvit.

Situace, která se nás týká je tedy následující. Jste psaní chtivý psavec, natáčení chtivý tvůrce nebo třeba začínající investigativní reportér a potřebujete na internetu svoji tvorbu alespoň částečně monetizovat(čti vydělat prachy). Jaké máte možnosti? Než naberete nějaké publikum, abyste mohli vyjednávat o případných sponzorech máte asi jedinou možnost. Reklama. Reklamní spoty nejsou nic nového. Koneckonců v klasické televizi jí dávají často víc, než samotný obsah.

Rozdíl je v tom, že příjmy z reklamy (respektive jejich část) může jít do vaší kapsi. Protože vy jste majitelem toho reklamního nosiče, kam je možné umístit reklamu. Vypadá to jako win-win situace. No, ne tak rychle. Zlatá doba placené reklamy je již za námi a příjmy z "klikanců" na reklamu nebo za její shlédnutí jsou skoro nulové. Pro příklad. Dnes jsem z Google AdSense za jedno kliknutí na reklamu na mém webu obdržel 0,87 Kč. Vezmeme-li v potaz, že na nějakou reklamu klikne bajlaj očko každý 100. návštěvník webu ... No řekněme, že s objednávkou nového Ferrari ještě chvilku počkám :) Podobná změna proběhla na Youtube, kde se podmínky změnili možná ještě více. Takže, pokud dnes začínáte, vaši tvůrčí činnost už pravděpodobně pouze z příjmů z reklam nezaplatíte. 

Proč tedy nepoužívám ten AdBlock

I přesto, že příjmy z reklam jsou malé až mrňavé, pořád je to jedna z cest, jak zaplatit alespoň třeba hosting za web. A já chci svoje oblíbené tvůrce podpořit alespoň touto cestou. A proto nepoužívám AdBlock ani jiné blokátory reklamy. Protože si myslím, že shlédnutí reklamy je malá cena za to, že mám přístup k obsahu který je zdarma. Když nad tím tak přemýšlím, tak je pro mě osobně použití blokátoru vlastně stejné, jako stahování filmů z Ulož.to. Tvůrce vám poskytuje svůj obsah a jedinou cenu, kterou za to musíte zaplatit je reklama. A vy se tomu vyhnete. Je to jako lést do letního kina přes plot :)

Celé řada z vás semnou asi nebude souhlasit. Ale jsem si skoro jistý, že tato většina nebude z řad tvůrců a kreativců :) Takže jsem zvědavý na vaše názory. Budu rád, když mě někdo třeba přesvědčí o opaku. Anebo ... můžete kliknout na nějakou reklamu umístěnou v tomto článku a podpořit tak svého oblíbeného tvůrce :) Třeba to dneska vytáhnu i na desetikorunu :)

P.S.: Pokud se vám zobrazuje úplně nesmyslné množství reklam, je to proto, že Google spustil tzv. "automatické reklamy" které si to nafrkají kam se jim chce a vypnutí a propsání na web trvá dlouho.

 ---

Podpořte tvůrce a staňte se patronem HF-STUDIO

-i pár drobných měsíčně nám pomáhá vytvářet pro vás tento obsah-

Become a Patron!

Tags:

Free Joomla! template by L.THEME