Líbí se Vám tento článek? Abychom mohli podobné články tvořit, potřebujeme Vaši podporu. 

Pokud se Vám líbí naše práce, můžete se stát našimi patrony a podpořit naší práci 

 Patronem se můžete stát už za pár korun na https://www.patreon.com/totzi a získat tak i některé ze zajímavých benefitů. 

Patreon Featured

Networking a proč je tak důležitý

Networking. Pravděpodobně jedno z nejnadužívanějších slov posledních 10 let :) Co to je a proč je pro vás jako pro freelancera tolik důležitý si řekneme v článku ...

Podle Wikipedie je networking vytváření vztahů mezi lidmi, vzájemnou výměnu informací a udržování osobních kontaktů, vedoucí k vytvoření sítě konexí. Podle mojí definice je networking "Být kámoš s lidmi a firmami, se kterými chcete být kámoš v ideálním případě s dalšími freelancery" :) Proč je získávání a především kvalitní udržování vztahů s ostaními tolik důležité pro váš business? Rozdělíme si to na několik částí.

Udržování vztahů s volnonožci a firmami mimo váš obor

Možná nejčastěji opomíjená část networkingu. Alespoň v mém okolí. Proč byste měli udržovat vztah s někým kdo není fotograf ba dokonce ani například vizážistka? Odpověďí je jedno slovo. Doporučení. Ono totiž takové osobní doporučení je mnohem silnější marketingový nástroj freelancera, než kdejaká PPC reklama nebo letáková kampaň. Můžete mít ten nejvymazlenější web ve střední Evropě a přilehlých východo Asijských zemích, ale pokud přijde někdo a řekne: "Tohohle fotografa znám a je dobrý a spolehlivý" pravděpodobnost, že vás potencionální klient kontaktuje je mnohem vyšší. A co je vůbec nejlepší na doporučení od jiného podnikatele nebo přímo firmy je fakt, že jiný freelancer mnohem lépe chápe, že to celé není jen o výsledném produktu, ve vašem případě o fotce, ale o celé službě, o profesionalitě a spolehlivosti. Takže za vás leckdy dá ruku do ohně i v případě, že nikdy on sám vaše služby nevyužíval, ale ví jak pracujete atd.

Takže nezanedbávejte ostatní freelancery ve vašem okolí. Je ale dobré si vybírat takové, kteří smýšlejí stejně jako vy. Kteří třeba vlastní business mají nastavený podobně. On vás totiž může doporučit svojí sociální bublině a svým zákazníkům. A pokud je váš business nastavený na premiové služby s velkým servisem a jeho naopak na rychloobrátkové zboží za nízké ceny, je velmi pravděpodobné, že to povede jen k tomu, že klienty z jeho doporučení budete odmítat, protože si prostě nesednete.

Udržování vztahů s freelancery a firmami ze stejného oboru

Zatím necháme stranou ostatní fotografy. V této sekci chci mluvit o kadeřnicích, stylistkách, MUA's, holičích, oděvních salonech atd. Tedy prostě o lidech s nimiž můžete mít stejnou klientelu. To nejsnazší co můžete dělat je samozřejmě doporučování služeb navzájem. Když jdete někoho fotit, stejně ho potřebujete nalíčit, tak proč nedoporučit někoho s kým už jste pracovali, víte, že odvede kvalitní výkon a je spolehlivý? To samé můžou udělat oni. Ženy většinou chodí ke stejné kadeřnici. A v kadeřnictví se mluví. Hodně se mluví, proč by se nemohlo mluvit o vás? :) A tak dále a dále.

Pokud máte dobré vztahy, můžete (a měli byste) využít ještě jednu formu vzájemné podpory. Přesně ... Instagram, Facebook a další socky. Pokud jste fotili v ateliéru nějakou tu pěknou ženu, kterou hezky nalíčila MUA X a učesala kadeřnice Y a navíc měla půjčené šaty za salonu Z, proč je všechny neoznačit na IG a FB? Vám to jednak může zvýšit viralitu. Ostatní dodavatelé budou štastní a příště udělají to samé na svých profilech. A už se to valí jako lavina.

I tady platí, že je dobré spolupracovat s dodavateli se kterými si sedíte. Ale proč byste dobrovolně spolupracovali s někým, koho nemůžete vystát že? :)

Udržování vztahů s ostatními fotografy

Zjistil, že tohle je docela ožehavá část networkingu :) Alespoň se to tak může zdát z různých diskuzí na internetu, workshopech atd. :) Můžete totiž celkem snadno nabýt dojmu, že ostatní fotografové vám přejí jen to nejhorší, přejí si, aby se vám nedařilo a jakmile dostanou příležitost zhaní cokoliv co uděláte. Postupem času ale zjistíte, že tohle se většinou týká jen zahořklých hobíků a pitomců :) Když se dostanete do kontaktu s profesionálním fotografem, všechny tyhle obavy zmizí a nakonec zjistíte, že fotografové jsou vlastně docela milá a přející partička :)

Jsou dva primární důvody, proč je extrémně důležité (a velmi, velmi často opomíjené) udržovat kontakty s ostatními fotografy. Prvním z nich je prostě fakt, že vás to samotné posune. Jakákoliv diskuze s jiným fotografem vám může dát víc, než 100 pročtených článků na internetu. Můžete získat inspiraci, naučit se zajímavé nové postupy anebo třeba jen zjistit, že problémy, které trápí vás trápí i ostatní a že v tom nejste sami. I to samo hodně pomáhá :)

A pak je tu druhý důvod. Fotograf má jen dvě ruce. A často má mnohem více poptávek, než které je schopen nebo ochoten obsloužit. Klient často chce doporučení na jiného fotografa. Koho myslíte, že doporučí? Fotografa, kterého náhodně vygooglil, nikdy s ním nemluvil a nezná ho, nebo vás, kterého zná, ví že doručíte stejnou nebo lepší kvalitu a že práci odvádíte zodpovědně? Myslím, že je jasno. Tyhle kontakty jsou k nezaplacení. Samozřejmě to samé byste měli dělat i vy. Pokud mi někdo z vás poptával svatební termín, který jsem již měl obsazený, asi víte, že v odpovědi se nepíše že termín je plný, nashledanou, ale že se v emailu píše, že já mám bohužel termín už obsazený, ale že vám s čistým svědomím můžu doporučit následující kolegy za které dám ruku do ohně. 

Udržování vztahů s "normálními" lidmy

Networking se netýká jen vztahu firma-firma nebo freelancer-freelancer. Udržovat vztahy je dobré samozřejmě i s normálními lidmi. Jednak je člověk tvor společenský a druhak nikdy nevíte, kdo bude kdy vaše služby potřebovat. Kdo je marketingovým ředitelem jaké firmy, nebo kdo se bude příští rok vdávat :)

Navíc člověk má tendenci pohybovat se ve svojí sociální bublině. Tato bublina má nevýhodu, že v ní všechny znáte a všichni znají vás, takže se možnosti kontaktů tak trochu vyčerpali. Občas je proto dobré vystoupit ze svého pohodlí a svojí sociální bublinu trochu rozšířit a uvidíte, že tam najdete poklady :) 2 moje nejlepší marketingová rozhodnutí roku 2019 začínali větou: "pojď na jedno, půjde i chlápek X, představím vás".

Takže prostě neseďte doma, jděte ven a mluvte o tom co děláte :)

 

---

Podpořte tvůrce a staňte se patronem HF-STUDIO

-i pár drobných měsíčně nám pomáhá vytvářet pro vás tento obsah-

Become a Patron!

Free Joomla! template by L.THEME